środa, 24 lipca 2013

"Dziewczyny Atomowe" Denise Kiernan

źródło
Tytuł: Dziewczyny Atomowe
Autor: Denise Kiernan
Wydawnictwo: Otwarte
Stron: 421

"Poznajcie Celię, Toni, Jane, Kattie, Virginię i wiele innych pięknych, młodych kobiet. Przyjechały z odległych zakątków Ameryki do pracy w mieście, które nie istniało na mapach.
Nie wolno im było mówić o tym, co robią.
Rozpoczęły wyścig z czasem, aby uratować swój kraj.
Zmieniły losy wojny i świata. Na zawsze.
Czas, by wszyscy usłyszeli ich historię.

Non-fiction w najlepszym wydaniu – znakomicie opowiedziana, płynnie napisana historia o grupie kobiet, które wykonały ściśle tajne, niezwykle istotne zadanie podczas drugiej wojny światowej. Denise Kiernan odtwarza zapomniany rozdział amerykańskiej historii w dziele równie dopracowanym i wyjątkowym, co wciągający.
Karen Abbott, autorka Sin in the Second City" www.otwarte.eu/books/dziewczyny-atomowe/

Jesteście w stanie wyobrazić sobie podróż, o której nie wiecie nic? Nie znacie miejsca, do którego się wybieracie. Nie znacie osób, które z Wami podróżują. Nie wiecie, co będziecie robić, kiedy już tam dotrzecie. Właściwie wiecie jedynie, że czeka na Was (bliżej nieokreślona) praca. Nieprawdopodobne? Oczywiście, nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie, takiej podróży, ale czy w ogóle potrafimy zrozumieć, jak czuli się ludzie w czasie wojny?

Co sprawia, że młode kobiety decydują się na tak ryzykowną podróż? Otóż celem jest to, czego wszyscy pragną - mają przyczynić się do szybszego zakończenia wojny. Tak właśnie Celia, Toni, Jane, Kattie i Virginia trafiają do Oak Ridge. Rozpoczynają pracę, o której się nie rozmawia, nie zadaje pytań, a jednie czeka na efekty. Jakie one będą? Tytuł mówi chyba sam za siebie.

"Dziewczyny atomowe" to opowieść niezwykła. Przede wszystkim to non-fiction, które czyta się zupełnie jak fikcyjną opowieść. Jest ciekawa, w niczym nie przypomina historycznych podręczników, zawierających jedynie suche fakty. To historia konkretnych osób, które myślą samodzielnie, mają charakter i osobowość. Fakt, że bohaterkami są właśnie młode kobiety, nie jest tu bez znaczenia. Gdyby książka opowiadała o losach mężczyzn w średnim wieku, prawdopodobnie przeszłabym obok niej obojętnie, a tak dużo łatwiej jest mi się z nimi utożsamiać.

W powieści możemy znaleźć również nasze rodzime korzenie. Celia Szapka jest amerykanką polskiego pochodzenia. Z uwagi na braci walczących na froncie wojennym, Celia była przekonana o słuszności działań i, mimo sceptycznemu nastawieniu rodziców, wsiadła do pociągu jadącego w niewiadomym kierunku. 

Mimo przystępności, z jaką napisana została to powieść, nie możemy jednak zapominać o jednym - to nie opowieść wyssana z palca, a prawdziwa historia o II wojnie światowej. Zmusza do refleksji, a fakt, że zdajemy sobie sprawę, że nie jest to fikcja, mrozi krew w żyłach. "Nieznaną historię kobiet, które pomogły wygrać II wojnę światową" naprawdę warto poznać. Niech nie zmyli Was przystępny język i piękne wydanie - wojna to jednak zawsze wojna, a nie lekka opowiastka. Czytałam ją dość długo i tak właśnie polecam czytać - powoli. Tak, aby nie umknęły nam żadne fakty i żeby wszystko dokładnie poukładać sobie w głowie.

"Dziewczyny Atomowe" to dużo więcej niż historyczna opowieść. Myślę, że watro po nią sięgną, nawet, jeżeli II wojna światowa to nie do końca Wasza tematyka. Ostrzegam - powoduje kaca książkowego. Idę sięgnąć po jakiś romans...

Ocena: 8/10

Za egzemplarz do recenzji serdecznie dziękuję

13 komentarzy:

  1. Cieszę się, że książka przypadła Ci do gustu - ja sięgnę po nią za jakiś czas i właśnie byłam ciekawa jak inni ją odbiorą. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o niej sporo dobrego, z chęcią więc sięgnę ; )

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam już co nieco o tej książce i myślę, że kiedyś ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się z Twoja opinią w 100%! Również ostatnio przeczytałam tę książkę i bardzo mi się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jest to moja tematyka, teraz na pewno nie przeczytam, ale może kiedyś się zdecyduję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wow, podoba mi się ta książka. Koniecznie muszę ją gdzieś znaleźć i przeczytać.
    Zachęciłaś mnie tą recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ogromną ochotę na tą książkę, zwłaszcza że coraz więcej pozytywnych opinii pojawia się w internecie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam tę książkę i zabieram się za nią w następnej kolejności, cieszy mnie więc Twoja dobra ocena :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To książka która muszę przeczytać obowiązkowo, jak do tej pory czytałam tylko same pozytywne opinie na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
  10. Już tyle o tej książce słyszałem, więc jestem już przekonany co do niej. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kolejna recenzja tej książki, choć może być ciekawa, wątpię bym kiedykolwiek ją przeczytała. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapowiada się ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
  13. Sporo słyszałam o tej książce i wydaje się to być naprawdę interesująca lektura. Może kiedyś przeczytam.

    Zapraszam: im-bookworm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...